ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

🦠 ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس کوچک، بدون پوشش، با DNA دایره‌ای دو رشته‌ای از خانواده Papillomaviridae است.

🧬 اندازه ژنوم HPV تقریباً 8000bp ‌است که 6 پروتئین early مسئول تکثیر ویروس،  E1-E2-E3-E4-E5-E6)  و  2 پروتئین  late (پروتئین‌های ساختاری ویروس، L1 و L2) را کد می کند.

🔑 ویروس HPV از طریق گیرنده‌های سطح سلولی، مانند اینتگرین α6 که به وفور در سلول‌های پایه و سلول‌های بنیادی اپیتلیال بیان می‌شود، وارد سلول‌ها می شود.

🏁 پروتئین‌های E1 و E2 به همانندسازی DNA کمک می‌کنند. پس از عفونت اولیه، تعداد ویروس‌ها به حدود 50 تا 100 نسخه در هر سلول افزایش می‌یابد.

🏴‍☠ انکوپروتئین‌های E6/E7، چرخه سلولی را تنظیم می‌کنند. بدین گونه که پروتئین E6 به پروتئین سرکوبگر تومور p53 متصل می‌شود و باعث تخریب آن می‌شود. پروتئین E7 به پروتئین رتینوبلاستوما متصل می‌شود و pRb را از طریق مسیر یوبیکوئیتین – پروتئازوم تجزیه می‌کند.  در نتیجه E6 و E7 آپوپتوز تحریک شده توسط میزبان را به دو صورت مهار می‌کنند.

🦠 در ایران، جمعیت زنان با سن 15 سال و بالاتر به تعداد بیش از 33.5 میلیون نفر می‌رسد که در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند.

 🦠 بر اساس آمار فعلی، در ایران هر ساله ۱۰۵۶  زن با سرطان دهانه رحم تشخیص داده می‌شوند و ۶۴۴ نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

 این نوع سرطان به عنوان چهاردهمین سرطان شایع در میان زنان ایرانی و دهمین سرطان شایع در زنان ایرانی ۱۵ تا ۴۴ ساله محسوب می‌شود.

🦠 تخمین زده می‌شود که حدود ۲.۸ درصد از زنان جمعیت عمومی دچار عفونت HPV-16/18 گردن رحم هستند.

🦠 اطلاعات نشان می‌دهد که ۵۸.۶ درصد از موارد سرطان دهانه رحم به HPV های ۱۶ یا ۱۸ نسبت دارند.

💉 واکسن‌های HPV به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. واکسن‌های پیشگیری‌کننده:

  بر پایه پروتئین‌های کپسید ویروسی ساخته شده‌اند. غیرعفونی اما ایمونوژن هستند.

  1. واکسن‌های درمان‌کننده: با هدف ایمونوتراپی سرطان دهانه رحم توسعه یافته‌اند. این واکسن‌ها قادر به افزایش پاسخ ایمنی سلول‌های T نیز هستند.

✅ واکسن‌های HPV دارای تائیدیه‌ی FDA: سه واکسن Gardasil 9، Cervarix و Gardasil   برای محافظت در برابر عفونت‌های HPV، تائیدیه گرفته‌اند.

📝 این واکسن‌ها در تعداد سویه‌های HPV که هدف قرار می‌دهند، متفاوت هستند.

✨کارآزمایی‌هایی که منجر به تأیید Gardasil و Cervarix شدند، نشان دادند که این واکسن‌ها تقریباً ۱۰۰٪،  در برابر عفونت‌های مداوم دهانه رحم و دیسپلازی ناشی از  HPV16 و HPV18، محافظت کردند.

⭕️ چرا تست HPV مهم است؟

 🦠 آزمایش وجود HPV، ویروسی را  که سبب سرطان دهانه رحم می‌شود، تشخیص می‌دهد. انواع خاصی از HPV  از جمله  16 و 18 خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.❗️❗️❗️

🔇 تغییرات دهانه رحم که منجر به سرطان می‌شود معمولاً چندین سال – اغلب 10 سال یا بیشتر – طول می‌کشد تا ایجاد شود. همچنین بسیاری از این ضایعات پیش سرطانی بدون علامت هستند.

👩‍⚕ دانستن اینکه آیا این نوع از HPV  را دارید، به این معنی است که شما و پزشکتان بهتر می‌توانید در مورد مراحل بعدی مراقبت‌های بهداشتی خود تصمیم بگیرید. این مراحل ممکن است شامل نظارت هوشمندانه، آزمایش بیشتر یا درمان سلول‌های غیر طبیعی باشد و امکان تشخیص و درمان را قبل از توسعه سرطان فراهم کند.

✅ مطالعات نشان داده‌اند که برنامه‌های غربالگری سازمان یافته در سطح جمعیت، میزان سرطان دهانه رحم را بین 50 تا 80 درصد کاهش داده است.

تهیه و تنظیم از:

  • سویل راجی
مقالات مرتبط