آیینه‌ی جادویی و نانوذرات نقره رنگارنگ

آیینه‌ی جادویی و نانوذرات نقره رنگارنگ

واکنش‌های شیمیایی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در این میان، واکنش‌های ردوکس (کاهش و اکسایش) و سنتز نانوذرات نقره به دلیل کاربردهای گسترده در صنایع مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. در این مقاله به بررسی این دو موضوع پرداخته و همچنین تاثیر شکل و اندازه نانوذرات نقره بر رنگ آن‌ها و پدیده پلاسمون سطحی را توضیح خواهیم داد.

واکنش‌های ردوکس

واکنش‌های ردوکس به واکنش‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها الکترون‌ها بین گونه‌های شیمیایی منتقل می‌شوند. این واکنش‌ها شامل دو نیم‌واکنش هستند: اکسایش که در آن گونه‌ای الکترون از دست می‌دهد و کاهش که در آن گونه‌ای الکترون کسب می‌کند. به عنوان مثال، واکنش بین مس و نقره به صورت زیر است:

Cu + 2Ag+ →Cu2+ + 2Ag

پراستفاده­ترین روش سنتز نانوذرات، روش­های شیمیایی می­باشد. از میان همه روش­های شیمیایی، احیا مستقیم ماده شیمیایی به طور گسترده­ای مورد استفاده قرار می­گیرد که این امر به دلیل سادگی نسبی، بازده بالا، هزینه کم و امکان سنتز نانوذرات با اشکال مختلف ( با تغییر غلظت ماده احیاکننده ) می­باشد. البته این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که استفاده از مواد شیمیایی سمی برای سنتز نانوذرات نقره ضروری است و این مورد از معایب این روش به­ شمار می­رود و ممکن است منجر به آلودگی محیطی شود. هر چند برای تولید اشکال خاصی از نانوذرات، روش شیمیایی قابل جایگزینی نمی­باشد.

روش احیا شیمیایی می­تواند برای سنتز انواع مختلف نانوذرات فلزی ( نقره، طلا، مس، آهن و … ) استفاده شود. در میان همه نانوذرات فلزی، نقره جایگاه مهمی دارد نه فقط به خاطر ویژگی­های فیزیکی (رسانایی) و شیمیایی (کاتالیستی) بلکه به این دلیل که نانوذرات نقره ویژگی­های ضدمیکروبی قابل توجهی دارند. علاوه بر این، کلوئید نانوذرات نقره خاصیت نوری بسیار خوبی از خود نشان می­دهد.

نانوذرات نقره و کلوئید نقره کاربرد گسترده­ای به عنوان عوامل تشخیصی و درمانی در نانوپزشکی دارند. نانوذرات نقره ویژگی­های کاتالیتیکی مناسبی دارند، هم چنین می­توانند به عنوان عوامل ضدمیکروبی و ضدعفونی­ مورد استفاده قرار بگیرند، علاوه بر این­ها از خواص نوری این ذرات در هنر به عنوان عوامل رنگ­آمیزی استفاده می­شود.

کلوئیدهای نقره رنگ­های مختلفی را بر اساس شکل و انداره نانوذرات ایجاد می­کنند و تحت شرایط خاصی، محلول کلوئیدی نقره می­تواند دورنگ (dichroic) باشد. یک ماده دورنگ ماده­ای است که باعث تجزیه نور مرئی به پرتوهای مجزا با طول موج­ها و رنگ­های متفاوت می­شود. در مورد کلوئید نقره دورنگ، رنگ بر اساس مسیر عبور نور تغییر می­کند. در نور بازتاب شده، محلول مثلاً رنگ سبز را نشان می­دهد درحالی­که در نور عبورکرده، محلول به رنگ زرد دیده می­شود.

تاثیر شکل و اندازه نانوذرات نقره بر رنگ آن‌ها

نانوذرات نقره بسته به شکل و اندازه‌شان، رنگ‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند. این تغییر رنگ به دلیل تغییر در طول موج‌های نوری است که توسط نانوذرات جذب و پراکنده می‌شود. به عنوان مثال:

  • نانوذرات کروی با اندازه کوچک‌تر از 10 نانومتر معمولاً رنگ زرد یا قهوه‌ای از خود نشان می‌دهند.
  • نانوذرات بزرگ‌تر ممکن است رنگ‌های قرمز یا آبی نشان دهند.
  • نانوذرات با اشکال مختلف مانند مکعبی، هشت‌وجهی یا میله‌ای نیز رنگ‌های متفاوتی دارند.

علت تغییر رنگ نانوذرات نقره: پلاسمون سطحی

پلاسمون سطحی پدیده‌ای است که در آن الکترون‌های سطحی نانوذرات با میدان الکتریکی نور برخورد کرده و نوسان می‌کنند. این نوسانات به طول موج‌های خاصی وابسته‌اند که باعث جذب و پراکندگی نور در نانوذرات می‌شود. به این ترتیب، رنگ نانوذرات نقره وابسته به ویژگی‌های پلاسمون سطحی آن‌ها است. تغییر در اندازه و شکل نانوذرات می‌تواند طول موج‌های پلاسمون سطحی را تغییر دهد و در نتیجه رنگ‌های مختلفی ایجاد کند.

تنها چندین مقاله علمی در مورد آماده­سازی و استفاده از کلوئید نانوذرات نقره و طلا با اشکال مختلف نوشته شده و حتی موارد کم­تری در مورد پدیده دورنگی وجود دارد. آماده­سازی اشکال خاص نانوذرات، به ­خصوص نانوذرات دورنگ، نسبتاً پیچیده است، زیرا این پدیده به حضور نانوذرات با مورفولوژی­های مختلف بستگی دارد. تلاش زیادی برای درک این مکانیسم انجام شده و فرضیه­های زیادی برای توضیح شکل­گیری این ساختارها پیشنهاد شده است.

روش­های شیمیایی سنتز نانوذرات نقره نیازمند مواد شیمیایی گوناگون است که هر کدام نقش خاصی (احیاکننده، پایدارکننده و …) بازی می­کنند. هنگام سنتز، مواد شیمیایی با ماده اولیه و با همدیگر برهمکنش می­کنند؛ تازگی محلول تهیه شده و شرایط فرایند هم اثر قابل توجهی دارند (مانند سرعت همزدن و دمای واکنش­دهنده­ها). بنابراین توصیف دقیق فرایند سنتز آسان نیست، علاوه بر این، احیا یون نقره و تجزیه یا انحلال نانوذرات سنتز شده هم ممکن است رخ دهد و یون­های نقره دوباره داخل محلول آزاد می­شوند. در مراحل اولیه پژوهش، محبوب­ترین نظریه برای رشد نانوذرات، نظریه پوشش وجه (face-blocking) بود اما بعدتر ثابت شد که تقارن کریستال در هسته­های در حال رشد هم بسیار مهم است.

در یک مطالعه، تأثیر انواع احیاکننده­ها بر فرایند سنتز و شکل نانوذرات نقره بررسی شد. این پژوهش نشان داد که شکل نانوذرات نقره بر رنگ محلول کلوئیدی آن­ها مؤثر است و نانوذرات کروی، مثلثی، نامنظم، چندوجهی یا مخلوط این­ها رنگ­های متفاوتی ایجاد می­کنند.

برای آزمایش، 14 محلول با عوامل احیاکننده متفاوت تهیه شد و آن­ها را از A تا M نام­گذاری کردند. پس از گذشت یک هفته محلول­ها به شکل زیر تغییر رنگ دادند.

نانوذرات نقره
نانوذرات نقره
نانوذرات نقره

مشخص شد که محلول­هایی که زردرنگ هستند، شامل نانوذرات کروی می­باشند. محلول­هایی که به رنگ آبی هستند از نانوذرات مثلثی تشکلیل شده­اند. محلول­هایی که رنگ مایل به سبز دارند حاوی اشکال مختلفی از نانوذرات هستند و محلول­های شفاف و بی­رنگ، نانوذرات نقره تشکیل ندادند.

همچنین برای برخی نمونه­ها بعد از گذشت یک هفته پدیده دورنگی مشاهده شد. در روز اول محلول در نور بازتاب شده و نور عبور کرده به رنگ زرد بود اما در روز هفتم محلول در نور عبورکرده، قهوه­ای شد و در نور بازتاب شده، سبز بود. علاوه بر این، مشخص شد که در این محلول­ها در روز اول نانوذرات به شکل کروی بودند اما در روز هفتم مخلوطی از اشکال مختلف نانوذرات در محلول حضور دارند که در واقع علت پدیده دورنگی همین حضور نانوذرات با اشکال و اندازه­های متفاوت می­باشد.

نانوذرات نقره
نانوذرات نقره

کیت آینه جادویی و نانونقره رنگارنگ

تولید آینه با استفاده از نیترات نقره یک فرآیند پیچیده و جذاب در صنایع شیمیایی است. آینه، یک سطح شیشه‌ای با پوشش نازکی از نقره است که به واسطه انفعالات شیمیایی در دمای مرتبه صد درجه سانتیگراد تولید می‌شود. در این فرآیند، نیترات نقره یکی از مواد اصلی و مهم است که در ایجاد لایهٔ نازک نقره بر روی سطح شیشه نقش دارد.

در کیت آینه جادویی و نانونقره رنگارنگ با استفاده از یک معرف بر روی سطح شیشه آینه می‌سازیم.

تهیه تنظیم:

  • رکسانه شایگان
  • مهسا سبزی خباز
مقالات مرتبط